Terima Kasih atas sumbangan bahan dalam blog ini. Ada yang saya creditkan pada penyumbang dan ada juga yang tidak diketahui siapa penyumbangnya..

Friday, August 28, 2020

SOALAN PJPK TINGKATAN 2

 

Tunjang           :           KECERGASAN

 

12   Pilih maksud yang sesuai bagi konsep daya tahan kardiovaskular

A   Kecekapan jantung membekalkan oksigen kepada otot secara berterusan

B   Keupayaan otot, sendi, tendon dan ligamen membenarkan pergerakan maksimum

C   Kemampuan melakukan aktiviti berulang kali atau dalam jangka masa yang lama

            D   Kemampuan melakukan aktiviti untuk mengatasi rintangan atau mengangkat beban  dengan daya yang maksimum

 

13  Apakah maksud yang sesuai bagi latihan berkonsepkan “Parcourse”?

A   Latihan berbentuk larian ulang alik pada tempat yang sama

B   Beberapa aktiviti kecergasan di sepanjang laluan larian berstesen

C   Sistem latihan daya tahan kardiovaskular berkonsepkan pelbagai kelajuan

D   Kaedah latihan yang memberi penakanan beban dan kekerapan yang sama

 

 

 









 

 

 

 

 

 

 

 


18   Namakan jenis latihan seperti dalam jadual di atas.

A   Latihan Fartlek

B   Latihan rintangan

C   Latihan Parcourse

D   Latihan berjalan, berjogging, berlari

 

19    Apakah maksud yang sesuai bagi latihan “Fartlek”?

   A   Berbentuk larian ulang alik pada tempat yang sama

   B   Kaedah latihan yang memberi penekanan beban dan kekerapan yang sama

   C   Sistem latihan daya tahan kardiovaskular berkonsepkan  pelbagai   kelajuan

      D   Gabungan beberapa aktiviti kecergasan di sepanjang laluan larian berstesen

 

20    Apakah aktiviti yang sesuai untuk membina kekuatan otot di bahagian kaki?

A   Aktiviti naik turun bangku

      B   Aktiviti lari pecut 30 meter

    C   Melakukan lompat jauh berdiri

      D   Meniarap, angkat tangan dan kaki secara bersilang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21      Pilih maksud yang sesuai bagi konsep daya tahan otot

        A   Kecekapan jantung membekalkan oksigen kepada otot secara berterusan

        B   Kemampuan melakukan aktiviti berulang kali atau dalam jangka masa yang lama

        C   Keupayaan otot, sendi, tendon dan ligamen membenarkan anggota badan  

              bergerak pada julat pergerakan yang maksimum

        D   Kemampuan untuk melakukan aktiviti untuk mengatasi rintangan atau  

              mengangkat beban dengan menggunakan daya yang maksimum

 

 

 

 

22    Antara berikut, yang manakah aktiviti untuk membina daya tahan kardiovaskular ?

      A   Tekan tubi

      B   Dekam lunjur

      C   Aktiviti senamrobik

      D   Aktiviti bangkit tubi

 

23    Aktiviti bangkit tubi bertujuan membina daya tahan otot di …………..

      A   bahagian kaki

      B   bahagian abdomen

      C   bahagian tangan, bahu dan dada

      D   bahagian abdomen dan punggung

 

24    Aktiviti dekam lunjur bertujuan membina daya tahan otot di …………..

      A   bahagian kaki

      B   bahagian abdomen

      C   bahagian tangan, bahu dan dada

      D   bahagian abdomen dan punggung

 

25    Aktiviti angkat tumit bertujuan membina daya tahan otot di

A   bahagian kaki

B   bahagian abdomen

C   bahagian tangan, bahu dan dada

D   bahagian abdomen dan punggung

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekan tubi

 
 














Bicep Curl

 

Lompat selang-seli

 

 

 

 

 

 

 


26    Namakan jenis latihan seperti dalam jadual di atas.

      A   Latihan litar

      B   Latihan Fartlek

      C   Latihan rintangan

D   Latihan Parcourse

 

27    Apakah definisi yang sesuai bagi latihan litar ?

A   Latihan berbentuk larian ulang alik pada tempat yang sama

B   Aktiviti yang melibatkan pergerakan dari satu stesen ke stesen yang lain

C   Sistem latihan daya tahan kardiovaskular berkonsepkan pelbagai kelajuan

D   Gabungan beberapa aktiviti kecergasan di sepanjang laluan larian berstesen

 

28    Antara berikut, yang manakah aktiviti di bawah ini dapat membina daya tahan otot?

A   Skipping

B   Aktiviti senamrobik

C   Aktiviti bangkit tubi

D   Berlari dan berjalan pantas

 

 

 

 

 

29     Apakah faedah seseorang yang memiliki daya tahan otot yang baik?

 A   Mengawal dan mengurangkan  berat badan

 B   Mengurangkan  kandungan kolesterol dan glukosa di dalam darah

 C   Meningkatkan fungsi jantung, paru-paru dan sistem peredaran darah

 D   Mampu melakukan aktiviti secara berpanjangan dan berulang-ulang

 

30     Pilih definisi yang sesuai bagi konsep kekuatan otot.

 A   Kecekapan jantung membekalkan oksigen kepada otot secara berterusan

 B   Kemampuan melakukan aktiviti berulang kali atau dalam jangka masa yang lama

 C   Keupayaan otot, sendi, tendon dan ligamen membenarkan anggota badan 

       bergerak pada julat pergerakan yang maksimum

 D  Kemampuan untuk melakukan aktiviti untuk mengatasi rintangan atau 

      mengangkat beban  dengan menggunakan daya yang maksimum

 

 

 

31     Apakah faedah latihan kekuatan otot ?

A   Menguatkan tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis

B   Meningkatkan kandungan kolesterol dan glukosa di dalam darah

C   Mendedahkan kepada penyakit diabetes dan tekanan darah tinggi

D   Meningkatkan fungsi jantung, paru-paru dan sistem peredaran darah

 

32    Antara berikut, yang manakah aktiviti yang dapat membina kekuatan otot ?

A   Tekan tubi

B   Dekam lunjur

C   Aktiviti senamrobik

D   Berlari dan berjalan pantas


33    Apakah jenis latihan dalam rajah di atas?

A   Latihan litar

B   Latihan isotonik

C   Latihan isokinetik

D   Latihan isometrik

           

 

 

 

           

34     Apakah definisi yang sesuai bagi latihan  isometrik ?

 A   Melibatkan sendi, pemanjangan dan penguncupan otot

 B   Melibatkan sendi, tidak mengubah saiz dan pemanjangan otot

 C   Melibatkan latihan daya tahan kardiovaskular yang berkonsepkan pelbagai 

       kelajuan

 D   Melibatkan pergerakan sendi secara terkawal, pemanjangan dan pengucupan otot 

       yang sekata

 

 

 

 

 

 

35    Apakah jenis latihan seperti dalam rajah di atas?

A   Latihan litar

B   Latihan isotonik

C   Latihan isokinetik

D   Latihan isometrik

 

36    Apakah definisi yang sesuai bagi latihan isotonik?

A   Melibatkan sendi, pemanjangan dan penguncupan otot

B   Melibatkan sendi, tidak mengubah saiz dan pemanjangan otot.

C   Melibatkan latihan daya tahan kardiovaskular yang berkonsepkan pelbagai 

      kelajuan

D   Melibatkan pergerakan sendi secara terkawal, pemanjangan dan pengucupan otot 

      yang sekata

 

 

37    Apakah jenis latihan seperti dalam rajah di atas ?

A   Latihan litar

B   Latihan isotonik

C   Latihan isometrik

D   Latihan isokinetik

 

38    Apakah maksud yang sesuai bagi latihan isokinetik?

A   Melibatkan sendi, pemanjangan dan penguncupan otot.

B   Melibatkan sendi, tidak mengubah saiz dan pemanjangan otot.

C   Melibatkan latihan daya tahan kardiovaskular berkonsepkan pelbagai kelajuan.

D   Melibatkan pergerakan sendi secara terkawal, pemanjangan dan penguncupan otot 

     yang sekata

 

39    Apakah maksud yang sesuai bagi konsep komposisi badan

      A   Peratusan lemak dalam badan berbanding dengan otot, tulang dan tisu badan

       B   Tenaga untuk badan, membina sel rosak dan menjadikan badan sihat dan kuat

       C   Keadaan fizikal atau mental menyebabkan perubahan pada sistem tubuh badan

       D   Penjagaan kebersihan dan kesihatan tubuh badan, persekitaran dan alam sekitar

 

 

 

 

40    Komposisi badan boleh diukur dengan menggunakan

A   kaliper

B   pembaris

C   stetoskop

D   penimbang BM

 

41    Komposisi badan boleh diukur dengan menyukat ketebalan kulit badan dan …………

      A   mengukur lemak

      B   berdasarkan berat

      C   mengukur indeks jisim

      D   berdasarkan ketinggian

 

42    Komposisi badan boleh diukur dengan ketepatan yang tinggi pada badan di bahagian …………..

A   bahu

B   bisep

C   trisep

D   abdomen

 

43    Apakah maksud yang sesuai bagi konsep kuasa?

A   Kebolehan seseorang bergerak ke satu arah tertentu pada masa yang singkat.

B   Kemampuan otot melakukan pergerakan yang pantas dalam masa yang singkat  

      dengan menggunakan daya yang maksimum

C   Keupayaan otot, sendi, tendon dan ligamen membenarkan anggota badan.  

      bergerak pada julat pergerakan yang maksimum

D   Kemampuan untuk melakukan aktiviti untuk mengatasi rintangan atau 

      mengangkat beban  dengan menggunakan daya yang maksimum

 

 

 

 

44    Apakah faedah memiliki kuasa yang baik ?

A   Menguatkan tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis

B   Membantu meningkatkan kecekapan dan larian dan lompatan

C   Mampu menyelamatkan diri jika berlaku sebarang kecemasan

D   Meningkatkan kandungan kolesterol dan glukosa di dalam darah

 

45    Antara berikut, yang manakah aktiviti untuk membina kuasa?

A   Aktiviti senamrobik

B   Berlari dan berjalan pantas

C   Lontar bola segar sambil duduk

D   Meniarap, angkat tangan dan kaki secara bersilang

 

46    Apakah definisi yang sesuai bagi konsep kelajuan?

A   Kecekapan jantung membekalkan oksigen kepada otot secara berterusan

B   Kebolehan seseorang bergerak ke satu arah tertentu pada masa yang singkat

C   Keupayaan otot, sendi, tendon dan ligamen membenarkan anggota badan bergerak 

      pada julat pergerakan yang maksimum

D   Kemampuan untuk melakukan aktiviti untuk mengatasi rintangan atau 

      mengangkat beban dengan menggunakan daya yang maksimum

 

47    Apakah faedah memiliki kelajuan yang baik ?

A   Meningkatkan kuasa di bahagian kaki

B   Menguatkan tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis

C   Meningkatkan kandungan kolesterol dan glukosa di dalam darah

D   Menambahkan keupayaan untuk bergerak secara bebas dan mudah

 

 

 

 

 

48    Terdapat empat prinsip latihan yang perlu diambil kira oleh atlet apabila hendak mencapai tahap kecergasan yang baik, iaitu …………….

  1. tambah beban, kekerapan, tempoh masa dan kelenturan
  2. tambah beban, kekerapan, tempoh masa dan koordinasi
  3. ansur maju, tambah beban, kekerapan dan tempoh masa
  4. ansur maju, tambah beban, kekerapan dan kompisisi tubuh badan

 

 

49    Apakah yang dimaksudkan dengan prinsip ansur maju ?

A   Jangka masa yang diperlukan untuk melakukan sesi latihan

B   Bilangan latihan yang perlu dilakukan dalam sehari, seminggu, sebulan atau 

      setahun.

C   Penambahan beban beransur-ansur, menambah jarak sedikit demi sedikit dalam 

      jangka masa tertentu.

D   Latihan dilakukan secara berperingkat, menambah beban latihan sedikit demi

     sedikit dari aktiviti mudah kepada sukar

 

50    Apakah yang dimaksudkan dengan prinsip tambah beban?

A   Jangka masa yang diperlukan untuk melakukan sesi latihan

B   Penambahan beban dan jarak beransur-ansur dalam jangka masa tertentu

C   Bilangan latihan yang perlu dilakukan dalam sehari, seminggu, sebulan atau 

      setahun

D   Latihan dilakukan secara berperingkat, menambah beban latihan sedikit 

     demi sedikit dari aktiviti mudah kepada sukar

 

 

 

 

 

 

 

51    Apakah yang dimaksudkan dengan prinsip kekerapan?

A   Jangka masa yang diperlukan untuk melakukan sesi latihan.

B   Bilangan latihan yang perlu dilakukan dalam sehari, seminggu, sebulan atau

      setahun

C   Penambahan beban beransur-ansur dan menambah jarak sedikit demi sedikit 

      dalam jangka masa tertentu

D   Latihan dilakukan secara berperingkat, menambah beban latihan sedikit 

     demi sedikit dari aktiviti mudah kepada sukar

 

52    Apakah yang dimaksudkan dengan prinsip tempoh masa?

A   Jangka masa yang diperlukan untuk melakukan sesi latihan

B   Bilangan latihan yang perlu dilakukan dalam sehari, seminggu, sebulan atau 

      setahun.

C   Penambahan beban beransur-ansur dan menambah jarak sedikit demi sedikit 

      dalam jangka masa tertentu

D   Latihan dilakukan secara berperingkat, menambah beban latihan sedikit 

      demi sedikit dari aktiviti mudah kepada sukar.

 

53    Mengapakah prinsip latihan perlu dipatuhi semasa melakukan latihan kecergasan fizikal?

A   Mampu menyelamatkan diri jika berlaku sebarang kecemasan

B   Kecekapan jantung membekalkan oksigen kepada otot secara berterusan

C   Kemampuan melakukan aktiviti berulang kali atau dalam jangka masa yang lama.

D   Memastikan atlet mendapat kesan latihan yang baik dan mengelakkan kecederaan

      otot

 

 

 

 

 

 

58   Kecergasan fizikal berasaskan kesihatan melibatkan ……………

       I   kuasa

       II  kekuatan otot

       III daya tahan otot

       IV daya tahan kardiovaskular

      A   I, II dan III                                                          

      B   I, II dan IV                                                                                                

C   I, III dan IV

     D   II. III dan IV

 

59  Kecergasan fizikal berasaskan kesihatan melibatkan …………….

       I    kuasa

       II   imbangan

       III  daya tahan otot

       IV  komposisi tubuh

 

       A   I, II dan III                                                                                                

       B   I, II dan IV                                              

            C  I, III dan IV

            D  II. III dan IV

 

60  Kecergasan fizikal berasaskan kemahiran motor melibatkan ……………

      I    kuasa dan kelajuan

      II   kelenturan dan imbangan

      III  ketangkasan dan koordinasi

      IV imbangan dan masa tindak balas

                          

       A   I, II dan III                                                                  

       B   I, II dan IV                                                                                                      

            C   I, III dan IV

            D   II. III dan IV

61  Kecergasan fizikal berasaskan kemahiran motor melibatkan ………………

       I    imbangan

       II   masa tindak balas

       III  kelenturan dan imbangan

       IV  ketangkasan dan koordinasi

       A   I, II dan III                                                                                                      

       B   I, II dan IV                                                                                                      

            C   I, III dan IV

            D   II. III dan IV

 

62  Langkah-langkah keselamatan yang perlu dipatuhi semasa melakukan aktiviti ialah

       I    menyejukkan badan sahaja

       II   patuhi arahan dan peraturan

       III  pakaian dan kasut yang sesuai

       IV mengikut kemampuan dan tahap kecergasan

       A   I, II dan III                                                                                                

       B   I, II dan IV                                                                                                     

            C   I, III dan IV

            D   II. III dan IV

 

63  Apakah faedah seseorang yang mempunyai daya tahan kardiovaskular yang baik ? 

      I    Dapat mengurang risiko penyakit jantung

      II   Dapat mengurangkan dan mengawal berat badan

III  Dapat mengurangkan risiko kecederaan atau kemalangan

      IV Dapat meningkatkan fungsi jantung, paru-paru dan sistem peredaran darah

           

      A   I, II dan III                                                                                                   

      B   I, II dan IV                                                                                       

            C   I, III dan IV

            D   II. III dan IV

 

64  Tiga contoh latihan bagi membina kekuatan otot ialah

      I   latihan litar

      II  latihan isotonik

      III latihan isokinetik

      IV latihan isometrik

      A   I, II dan III                                                                                                  

      B   I, II dan IV                                                                                                    

            C   I, III dan IV

            D   II. III dan IV

 

65  Apakah faedah bagi seseorang atlet mempunyai kuasa yang baik ? 

      I    otot menjadi hipertropi

      II   meningkatkan kekuatan otot

      III  meningkatkan daya tahan otot

      IV mampu menyelamatkan diri jika berlaku sebarang kecemasan

      A   I, II dan III                                                                                                

      B   I, II dan IV                                              

            C   I, III dan IV

            D   II. III dan IV

 

66  Apakah faedah bagi seseorang atlet yang mempunyai kelajuan baik ? 

     I    Otot menjadi hipertropi

     II   Meningkatkan daya tahan otot

III  Meningkatkan prestasi dalam sukan

     IV  Meningkatkan kuasa di bahagian kaki

     A   I, II dan III                                                                                                

     B   I, II dan IV                                                                                                 

            C   I, III dan IV

            D   II. III dan IV

 

 

67  Prinsip latihan yang perlu untuk mendapatkan tahap kecergasan yang baik ialah 

      I    kekerapan

      II   tempoh masa

      III  tambah beban

      IV  keseimbangan

      A   I, II dan III                                                                                                

      B   I, II dan IV                                                                                                

            C   I, III dan IV

            D   II. III dan IV

 

68  Bahagian lipatan kulit yang manakah perlu diukur untuk mengira komposisi badan ?

       I    Tricep

       II   Bisep

       III  Abdomen

       IV  Sisi dalam betis

       A   I dan II                                                           

       B   II dan III                                                                                               

            C   III dan IV

            D   I dan IV

 

69  Antara berikut, yang manakah latihan untuk membina daya tahan kardiovaskular ?

       I    Fartlek

       II   Parcourse

       III  Latihan litar

       IV  Latihan bebanan

       A   I dan II                                                                                                    

       B   II dan III                                                                                      

            C   III dan IV

            D   I dan IV

 

 

70   Komponen penting semasa melakukan aktiviti latihan litar ialah

      I    mempelbagaikan aktiviti daya tahan otot

      II   bergerak dari satu stesen ke satu stesen

      III  setiap aktiviti melibatkan otot yang sama

      IV  bergerak ke stesen mengikut arah lawan jam

      A   I dan II                                                                               

      B   II dan III                                                                                              

            C   III dan IV

            D   I dan IV

 

71  Dua contoh latihan bagi membina kekuatan otot  ialah

      I    latihan litar

      II   latihan isotonik

      III  latihan isometrik

      IV  Latihan bebanan

      A  I dan II                                                                                                  

      B  II dan III                                                                                            

            C  III dan IV

            D  I dan IV

 

72   Komponen penting semasa membuat latihan kekuatan otot ialah

     I    aktiviti secara ansur maju

     II   memberi tumpuan kepada otot tertentu

     III  aktiviti dari intensiti tinggi ke rendah

     IV  tidak mementingkan set, intensiti dan ulangan

     A  I dan II                                                                                                                            

     B  II dan III                                                                           

            C  III dan IV

            D  I dan IV

 

 

73   Komponen penting semasa membuat latihan isometrik ialah

      I    tidak melibatkan pergerakan sendi

      II   ianya melibatkan pergerakan sendi

      III  bergerak dari satu stesen ke satu stesen

      IV  saiz dan pemanjangan otot tidak berubah

      A   I dan III                                                                                                   

      B   II dan III                                                                     

            C   III dan IV

            D   I dan IV

 

74   Komponen penting semasa membuat latihan isotonik ialah

     I    melibatkan pergerakan sendi

     II   tidak melibatkan pergerakan sendi

     III  saiz dan pemanjangan otot tidak berubah

     IV melibatkan pemanjangan dan penguncupan otot

     A   I dan II                                                             

     B   II dan III                                                                                           

            C  III dan IV

            D  I dan IV

 

75   Komponen penting semasa membuat latihan isokinetik ialah ……………

     I    tidak melibatkan pergerakan sendi

     II   saiz dan pemanjangan otot tidak berubah

     III  melibatkan pergerakan sendi secara terkawal

     IV  melibatkan pemanjangan dan penguncupan otot secara sekata

     A   I dan II                                                                                        

     B   II dan III                                                                         

            C   III dan IV

            D   I dan IV

 

 

76  Dua contoh aktiviti untuk meningkatkan kuasa kaki  ialah …………

      I   tekan tubi

      II  bangkit tubi

      III lompat dakap

IV ketinting dan lompat

      A   I dan II                                                                                           

      B   II dan III                                                                                                 

            C   III dan IV

            D   I dan IV

 

77   Kelajuan bergantung kepada kombinasi antara ……………

      I    masa          

      II   jarak

      III  kelenturan

      IV  keseimbangan

      A   I dan II                                                                              

      B   II dan III                                                                                                  

            C   III dan IV

            D   I dan IV

 

78  Apakah aspek-aspek yang perlu ditekankan dalam prinsip latihan ?

      I    Kuasa

      II   Kelajuan

      III  Intensiti

IV  Kekhususan

      A   I dan II                                                                                                        

      B   II dan III                                                                                                   

            C   III dan IV

            D   I dan IV

 

 

79  Apakah kritera-kriteria yang perlu diambil kira dalam prinsip latihan ?

      I   Set

      II  Kuasa

      III Kelajuan

      IV Ulangan    

      A   I dan II                                                                                                       

      B   II dan III                                                                                                  

            C   III dan IV

            D   I dan IV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               :           SOALAN PJPK TINGKATAN 2

Tunjang           :           PERMAINAN 

 

  BOLA BALING

 

1.      Bola baling dimainkan dengan menggunakan …………………

   A      kaki sahaja

   B      tangan sahaja

               C      tangan dan kaki

         D      kaki dan kepala

 

2.      Bola baling dimainkan secara berpasukan seramai……………….

   A      5 orang

   B      8 orang

   C      10 orang

   D      12 orang

           

 

 

 

 

 

3.      Dalam permainan bola baling, hantaran atas kepala dilakukan adalah bertujuan untuk hantaran yang ……….  dan …………

   A      tinggi dan jauh

   B      tinggi dan dekat

   C      tinggi dan cepat

         D      tinggi dan sederhana

 

 

 

 
           

       

             

  1. Semasa aktiviti regangan dalam permainan bola baling otot-otot manakah yang

      perlu  diutamakan.

A   bisep sahaja

B   bisep dan trisep

C   bisep, trisep dan hamstring

D   bisep, trisep  hamstring dan gastrocnemius

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KEMAHIRAN OLAHRAGA

 

MEREJAM LEMBING

 

 

2.  Lembing dipegang di antara ibu jari dan jari tengah.  Apakah jenis gaya pegangan 

     lembing tersebut ?

A   Gaya Polish

B   Gaya Finnish

C   Gaya Amerika

D   Gaya Pegangan-U

 

3.  Rejaman lembing dikira sah sekiranya

     I    lembing direjam dari atas bahu

     II   lembing terpacak di bahagian ekor

     III  lembing yang patah semasa mendarat

     IV  lembing yang mendarat tidak terpacak tetapi meninggalkan tanda di tanah

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

 

 

 

 

* Mulakan larian sambil memegang lembing pada aras kepala

* Tingkatkan kelajuan untuk mewujudkan daya pecut secara terkawal

* Langkah terakhir lebih besar daripada langkah-langkah sebelumnya

* Tumit kaki hadapan menekan kuat ke bumi semasa memberhentikan larian

 

 
 

 

 

 

 

 4    Tingkahlaku-tingkahlaku di atas merujuk kepada

A   fasa rejaman

B   fasa ikut lajak

C   fasa lari landas

D   fasa persediaan

 

5   Rejaman lembing manakah yang dikira sah ?

                                                ekor

                                               

     A                                                         kepala

 

 

   



 

     B                                        ekor

                                               

                                                              kepala

 

                                                                      kepala

                                                                     

     C                                                           ekor           

                                                                                               

 

 



 

                                                  

    D                                         ekor                    kepala       

 

LARI BERGANTI-GANTI

 

1        Apakah dua kesalahan utama yang dilakukan oleh pemberi dan penerima baton 

      dalam acara lari berganti-ganti?

            I    Pelari tidak memasuki lorong peserta lain

            II   Memberi dan menerima baton di luar zon pertukaran

            III Membaling atau melambung baton setelah menamatkan larian

            IV Pemberi dan penerima baton perlu memegang baton dengan kemas

A   I dan II

B   II dan III

C   III dan IV

D   I dan IV

 

2        Dalam acara lari berganti-ganti 4 X 100 meter dan 4 X 400 meter, baton hendaklah diserahkan di dalam zon (kawasan) yang telah ditetapkan. Berapakah jarak zon pertukaran baton tersebut?

A  10 meter

B   15 meter

            C   20 meter

            D   25 meter

 

 

3        Antara berikut, yang manakah merupakan teknik menghantar dan menerima baton yang biasa digunakan oleh pelari 4 X 100 m dan 4 X 400 m?

I    Teknik hantaran dari atas ke bawah

   II   Teknik hantaran dari bawah ke atas

   III  Teknik hantaran dari kiri ke kanan

   IV  Teknik hantaran dari kanan ke kiri

A   I dan II

B   II dan III

C   III dan IV

D   I dan IV

 

4        Antara berikut, yang manakah merupakan acara lari berganti-ganti yang dipertandingkan di peringkat Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM)?

I     4 X 100 meter

II   4 X 200 meter

III  4 X 400 meter

IV  4 X 800 meter

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

 

 

 

 

 

 
                       

                       

Daya X

 
                                               
















 

 



Teknik larian di selekoh

 





Teknik memberi  dan menerima baton secara dinamik

 
 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


5        Rajah di atas menunjukkan teknik menghantar dan menerima baton dalam acara   4 X 100 meter. Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh atlet dalam rajah di atas?

A   Penghantar baton memegang hujung baton

B   Tidak menghantar dan menerima baton dari tangan ke tangan

C   Menghantar dan menerima baton dilakukan dalam zon (kawasan) 

      pertukaran

D   Penerima baton membuka tapak tangan menghadap ke atas apabila mendengar  

      isyarat

6        Dalam acara lari 4 X 100 meter, strategi penyusunan pelari mengikut kedudukan perlu di ambil kira untuk mendapatkan kedudukan yang terbaik. Apakah ciri-ciri yang perlu ada pada pelari keempat?

 

A   Pelari yang paling pantas dan mempunyai larian yang pantas di lorong lurus.

B   Mempunyai tindak balas yang baik semasa permulaan dan mempunyai larian 

      yang pantas di selekoh

C   Mahir menerima dan memberi baton dengan tangan kanan dan mempunyai 

      larian yang pantas di selekoh

D   Mahir menerima dan memberi baton dengan menggunakan tangan kiri dan 

      mempunyai larian yang pantas di lorong yang lurus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PENDIDIKAN PERGERAKAN

Gimnastik Artistik

 

1        Susun mengikut urutan perlakuan aktiviti jalan tangan

            I       Menapak untuk bergerak ke hadapan

            II     Berada dalam keadaan sokong hadapan

III    Angkat kaki satu persatu ke posisi dirian tangan

            IV    Stabilkan kedudukan dengan meluruskan kaki dan tangan

          A   I , II , III , IV

          B   I , III , II , IV

          C   I ,II , IV , III

          D   III , I , II , IV

 

2        Pola gerak edar merupakan pola ketiga dalam gimnastik artistik yang memberi tumpuan kepada kualiti pergerakan yang dilakukan semasa bergerak. Antara yang berikut yang manakah merupakan contoh pergerakan yang terdapat pola tersebut?

A   Merangkak

B   Meringkuk

C   Melunjur

D   Menggelongsor

 

 

 

 

3        Berjalan , berlari,  skip , gelongsor  dan kaki bersilang adalah terdapat dalam pola

A   Pola statik

B   Pola ayunan

C   Pola gerak edar

D   Pola pendaratan

 

 

Gimrama

 

4        Pergerakan berkoordinasi dan estatik diiringi muzik sambil menggunakan peralatan seperti reben, tali, gelung rotan  atau bola adalah pergerakan  dalam

A   Gimnastik artistik

B   Gimrastik Pendidikan

C   Gimnastik irama

D   Gimnastik kreatif

 r

 

8    Susun mengikut urutan perlakuan aktiviti lentik kucing

           I      Berada dalam kedudukan merangkak

           II     Kedudukan tangan lurus dengan jarak yang selesa

                   ringkukkan badan sehingga dagu mencecah dada

           III    Perlahan-lahan menukar bentuk daripada bulat ke meleding

                   kepala didongakkan ke atas mengikut lentikan badan

           IV    Kembali ke kedudukan asal 

          A   I , II , III , IV

          B   I , III , II , IV

          C   I ,II , IV , III

          D   III , I , II , IV

 

 

 

 

 

 

 

 

   Gimnastik Pendidikan

    

10          Pergerakan boleh dilakukan dengan pebagai kelajuan seperti cepat,lambat, kawal-lambat dan serta-merta.  Apakah nama tema ini ?

              A   Kesedaran masa   

              B   Kesedaran aras

              C   Kesedaran ruang

              D   Kesedaran tubuh badan

 

11          Pergerakan menolak awan atau menolak dinding ialah contoh pergerakan secara

A   cepat

B   lambat

C   serta-merta

D   kawal-lambat

 

12          Bergerak untuk menunjukkan perkaitan antara satu bahagian tubuh badan dengan bahagian yang lain seperti tangan dan kaki.  Aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan ialah

A   roda kereta

B   lompat layang

C   hula-hoop

D   ekstensi badan

 

13          Menggerakkan bahagian tubuh badan untuk menunjukkan perkaitan bahagian tubuh badan dengan alatan .  Aktiviti yang boleh dilakukan ialah

A   Jalan ketam

B   Roda kereta

C   Merangkak

D   Jalan ulat bulu diatas bangku gimnastik, melompat dan mendarat

 

Pergerakan Kreatif

 

 

17    Tema penyesuaian terhadap rakan mengaitkan komunikasi atau perhubungan dengan

         rakan melalui

         A   perbualan

         B   persentuhan

         C   penggunaan

         D   pergerakan

 

18    Pergerakan Kreatif menggalakkan kita mencipta pelbagai pergerakan dengan daya

     A   usaha dan kreativiti

     B   usaha dan imaginasi

     C   imaginasi dan kreativiti

     D   imaginasi dan pergerakan

 

 

19    Apung adalah merupakan pergerakan dalam lakuan daya asas dalam pendidikan kreatif.  Yang manakah antara berikut merupakan cirri-ciri pergerakan apung

A  Pergerakan yang kuat dan bertenaga seperti menolak kereta rosak

B  Pergerakan serta-merta secara berterusan seperti aksi dalam tarian buluh

C  Pergerakan yang licin, tenang dan terus seperti melintasi lantai yang baru di  

     gilap

D  Pergerakan yang lemah lembut dan ringan seperti pergerakan layang-layang

 

KEMAHIRAN REKREASI

ORIENTEERING

 

1.         Apakah yang dimaksudkan dengan aktiviti orienteering

            A.        Aktiviti pengembaraan secara terancang

            B.        Aktiviti perkhemahan secara kumpulan yang besar

            C.         Aktiviti yang dijalankan menggunakan kenderaan darat dan  

                        mengutamakan masa. 

            D.        Aktiviti pandu arah yang bergerak dari satu tempat ke satu tempat aktiviti

                        secara individu atau kumpulan dengan menggunakan kompas dan peta

 

 

3.         Setiap pelajar seharusnya mempunyai ciri-ciri berikut untuk menjalankan aktiviti orienteering .

            I           Mampu menyelesaikan masalah secara bersama

            II         Mahir dalam matematik dan geografi

            III        Boleh membaca peta dan bearing

            IV        Mahir dalam aktiviti yang menggunakan tali

            A.        I, II dan III

            B.        I, II dan IV

            C.        I, III dan IV

            D.        II, III dan IV

 

 

4.         Pengenalan dan orientasi peta atau pelan adalah untuk memperolehi maklumat seperti berikut

            I           tajuk peta

            II         arah Utara (mata angin)

            III        arah tiupan angin dan pasang surut air laut

            IV        petunjuk seperti jalan, tumbuh-tumbuhan, padang dan sebagainya

            A.        I, II dan III

            B.        I, II dan IV

            C.        I, III dan IV

            D.        II, III dan IV

 

5.         Terdapat empat arah mata angin perantaraan pada kompas iaitu

            A.        utara, tenggara, barat laut dan selatan

            B         timur, barat daya, barat laut dan barat

            C         timur laut, tenggara, barat daya dan barat laut

            D         utara, selatan, timur dan barat

 

 

 

6.         Bearing ialah

            A.        arah utara

            B.        arah kompas

            C.        arah mata angin

            D.        arah pusingan jam

 

7.         Dalam aktiviti orienteering kemahiran ………….……….. adalah diperlukan bagi memastikan perjalanannya licin.

            A.        mengenali flora dan fauna

            B.        mengenali grid dan bearing

            C.        membaca peta dan kompas

            D.        memahami ekologi dan konservasi

 

8.         Pengetahuan mendalam tentang …………………………… adalah asas kepada  orienteering

            A.        sains dan matematik

            B.        sains dan kecergasan

            C.        matematik dan sejarah

            D.        geografi dan matematik                  

 

 

 

 

 

 

 

10.       ............................. boleh digunakan untuk membaca bearing pada peta topo atau pelan.

            A.        Grid

            B.        Protaktor

            C.        Jam Randik

            D.        Kernmantle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               :           SOALAN PJPK TINGKATAN 2

Tunjang           :           KESUKANAN

 

1.         Dua dokumen yang digunakan dalam penyemakan stok sukan ialah

            I           resit belian

            II         buku rekod peralatan

            III        buku rekod keluar masuk alatan sukan

            IV        jadual bertugas pengawas bilik sukan

            A         I dan II

            B         II dan III

            C         III dan IV

            D         I dan IV

 

2.         Mengapakah peralatan sukan perlu dilebalkan nama sekolah dan nombor 

            inventori?

            A         Alatan tahan lama

            B         Alatan kelihatan kemas di rak

            C         Alatan boleh diletakkan dimerata-rata

            D         Alatan mudah dikesan apabila dipinjamkan kepada pelajar

 

3.         Faedah pengurusan peralatan sukan yang cekap ialah

            I           alatan tahan lebih lama

            II         dapat melahirkan lebih ramai atlet

            III        menjimatkan perbelanjaan sekolah

            IV        memberi imej yang baik kepada sekolah

            A         I, II dan III

            B         I, II dan IV

            C         I, III dan IV

            D         II, III dan IV

 

 

4          Insentif intrinsik bermaksud keinginan mencapai kejayaan yang didorong oleh

            A         diri sendiri

            B         ibu bapa

            C         jurulatih

            D         guru pendidikan jasmani

 

5.         Apakah kesan  insentif intrinsik dan ekstrinsik kepada atlet?

            A         Lahir atlet yang mementingkan diri

            B         Semangat patriotisme semakin hilang

            C         Lahir atlet yang mengutamakan ganjaran dalam bentuk wang

            D         Meningkatkan semangat atlet untuk berlatih bersungguh-sungguh

 

6.         Isu-isu sosiobudaya yang terdapat dalam sukan dan permainan termasuk

            I           permilihan permainan

            II         pemilihan pakaian

            III        pecah amanah

            IV        pemakanan seimbang

 

            A         I dan II

            B         II dan III

            C         III dan IV

            D         I dan IV

 

7.         Permainan apakah dalam kumpulan status sosioekonomi yang tinggi?

            A         Ekuesterian

            B         Badminton

            C         Bola sepak

            D         Sepak takraw

 

 

 

8.         Selain sekolah, agen sosialisasi juga terdiri daripada

            A         guru

            B         artis

            C         keluarga

            D         idola

 

9.         Apakah peranan agen sosialisasi kepada seseorang dalam aktiviti sukan?

            A         Menaja pakaian sukan

            B         Menaja biasiswa pendidikan

            C         Menyediakan kemudahan alatan sukan

            D         Memperkenalkan dan mengajar kemahiran sesuatu permainan

 

10.       Ciri-ciri pakaian sukan yang dipakai semasa cuaca panas ialah 

            I           Baju lengan panjang

            II         Penyerap haba yang baik

            III        Berwarna cerah

            IV        Pakaian jenis nipis, lembut dan selesa dipakai

            A         I dan II

            B         II dan III

            C         III dan IV

            D         I dan IV

 

11.       Nicol Ann David menjadi idola kepada peminatnya kerana

            A         mempunyai tingkah laku yang buruk

            B         mempunyai semangat kesukanan  yang tinggi

            C         memberi imej yang negatif kepada orang ramai        

            D         mementingkan aktiviti sukan berbanding pelajaran

 

 

 

 

12.       Antara berikut yang manakah menunjukkan amalan permainan bersih dikalangan

             atlet?

            A         Menghormati perasaan penyokong lawan

            B         Mempertikaikan keputusan pengadil

            C         Mematuhi undang-undang dan peraturan permainan

            D         Mengambil tindakan ke atas peserta yang bermain kasar

 

           

  mematuhi peraturan tempat pertandingan

  menghormati perasaan penyokong lawan

 menjaga kebersihan tempat pertandingan

13.
            Penyataan di atas berkaitan dengan etika

            A         pemain

            B         penonton

            C         pengadil

            D         penjaga masa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               :           SOALAN PJPK TINGKATAN 2

Tunjang           :           KESIHATAN DIRI  DAN KELUARGA

 

1   Berikan maksud Anoreksia Nervosa

     A    berhenti makan sebelum kenyang

     B    pengambilan pil pelangsing badan

     C    berlapar dan tidak sukakan makanan

     D    kunyah makanan dengan perlahan-lahan

 

2   Apakah maksud Bulimia Nervosa

     A    mematuhi jadual makan

     B    pengambilan pil-pil tambahan

     C    pengambilan makanan secara berlebihan

     D    memuntahkan makanan yang baru dimakan dengan cara mengorek tekak selepas makan

 

3   Nyatakan ciri-ciri penyakit Anoreksia Nervosa

    A     Berpeluh

    B     Tekanan perasaan

    C     Benci pada makanan

    D     Tidak melakukan senaman

                Memuntahkan makanan yang baru dimakan

                dengan cara mengorek tekak selepas makan

 

4   Penyataan di atas berkaitan dengan

    A     Malnutrisi

    B     Bulimia Nervosa

    C     Penyakit koronori

    D     Anoreksia Nervosa

 

5   Apakah penyakit yang disebabkan oleh amalan pemakanan yang tidak sihat

    I       Anemia

    II     Beri-beri

    III    Bulimia Nervosa

    IV    Anoreksia Nervosa     

 

    A     I    dan    II                             

    B     II   dan    III                           

    C     III   dan   IV

    D     I      dan   IV

 

6   Apakah 3 amalan pemakanan yang tidak sihat

    I       memuntahkan segala makanan

    II     mengamalkan makanan seimbang

    III    pengambilan pil pelangsing badan

    IV    berlapar dan tidak sukakan makanan

    A     I , II   dan   III

    B     I , II   dan   IV

    C     I , III  dan   IV

    D     II , III dan   IV

 

 

 

7   Antara ciri-ciri keluarga yang cemerlang

    I       selalu menghadapi masalah

    II     berkerjasama dan bertanggungjawab

    III    ikatan perhubungan keluarga yang erat

    IV    saling bantu membantu antara satu sama lain

    A     I , II   dan   III

    B     I , II   dan   IV

    C     I , III  dan   IV

    D     II , III dan   IV

 

8   Tip untuk menurunkan berat badan dengan betul

    I       ambil makanan yang berserat

    II     pengambilan pil pelangsing badan

    III    berlapar dan tidak sukakan makanan

    IV    makan makanan yang berkalori rendah

    A     I    dan    II

    B     II   dan    III

    C     III  dan               IV

    D     I     dan   IV

 

9   Di antara komuniti dan keluarga yang manakah mempunyai ahli yang paling ramai

    A     Keluarga

    B     Sama rata

    C     Komuniti

    D     Tiada kaitan

 

10   Pilih penyataan yang benar mengenai tanggungjawab seorang bapa

    A     Menguruskan hal ehwal rumahtangga

    B     Mematuhi kehendak terlampau anak-anak

    C     Mentaati dan patuh kepada suruhan anak-anak

    D     Menyara kehidupan keluarga seperti makanan, minuman, pakaian, pelajaran,     perubatan dan tempat tinggal yang sesuai

           

11   Berlapar dan tidak sukakan makanan dikenali sebagai

    A     Diet

    B     Malnutrisi

    C     Bulimia nervosa

    D     Anoreksia nervosa      

 

 

12   Tanggungjawab utama sebagai seorang anak

    A     berlaku adil dengan ibu bapa

    B     mendidik dan menjaga adik-adik

    C     menghormati dan memuliakan ibu bapa

    D     sentiasa mengamalkan nilai-nilai kasih sayang

 

13   Pilih pernyataan benar mengenai kesan buruk amalan pemakanan yang tidak sihat

    I       Boleh menyebabkan kematian

    II     Kekurangan rembesan estrogen

    III    Gangguan pada denyutan jantung

    IV    Kandungan elektrolit badan seimbang

    A     I , II   dan   III

    B     I , II   dan   IV

    C     I , III  dan   IV

    D     II , III dan   IV

 

14   Peranan utama ibubapa ialah menyediakan

    I       komputer

    II     kasih sayang

    III    perlindungan

    IV    keperluan asas

    A     I , II   dan   III

    B     I , II   dan   IV

    C     I , III  dan   IV

    D     II , III dan   IV

 

 

 

 

 

15   Remaja hari ini sering dikaitkan dengan kegiatan tidak sihat seperti ponteng sekolah, menghisap rokok, lumba haram. Gejala ini boleh dikaitkan dengan

    A     perbezaan nilai

    B     suruhan ibubapa

    C     ibubapa sibuk bekerja

    D     pengaruh rakan sebaya

 

16   Intitusi ini bertanggungjawab membantu keluarga mempelajari dan memahami

teknik pengukuhan institusi kekeluargaan.  Namakan institusi ini

    A     JPN

    B     LHDN

    C     LPPKN

    D     MARDI         

 

17   Amalan ini akan menjadikan pelajar lebih cergas semasa belajar di dalam kelas

    A     tidur waktu petang

    B     bersenam sekali seminggu

    C     mengambil sarapan setiap pagi

    D     mengambil makanan yang berkalori tinggi

 

18   Berikut ialah ciri-ciri keluarga bahagia

    A     Bersikap sombong

    B     Sentiasa bersikap negatif

    C     Bersenam tiga kali seminggu

    D     Ikatan kekeluargaan yang akrab

 

 

 

 

19   Amalan pemakanan tidak sihat berpunca daripada masalah psikologi individu yang   ingin dipandang cantik dan menarik tanpa memikirkan kesan sampingan. Perkara ini dikaitkan dengan………………

    A     Osteoporosis

    B     Bulimia nervosa

    C     Anoreksia nervosa

    D     Pil pelangsing badan

 

20   Natasya seorang pelajar yang mempunyai berat badan yang berlebihan. Beliau ingin menurunkan berat badannya. Pilih langkah-langkah yang dapat membantu Natasya menurun berat badannya.

    I       Ambil makanan berkalori rendah

    II     Lakukan senaman secara berjadual

    III    Kunyah makanan dengan perlahan-lahan

    IV    Makan antara tiga hingga empat kali sehari dalam jumlah yang kecil

    A     I dan II                                               

    B     II dan III                                

    C     III   dan   IV

    D     I  dan IV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               :           SOALAN PJPK TINGKATAN  2

Tunjang           :          GAYA HIDUP SIHAT

 

PEMAKANAN

 

1   Amalan pemakanan dalam gaya hidup yang sihat boleh mencegah penyakit 

     berikut kecuali

     A   penyakit kencing manis                                                               

     B   penyakit epilepsi / sawan.

     C   penyakit jantung koronari

     D   penyakit tekanan darah tinggi

 

2   Makronutrien ialah ………….

      A   zat makanan yang diperlukan untuk tumbesaran

      B   zat makanan yang diperlukan untuk mencegah penyakit

      C   zat makanan yang diperlukan dalam kuantiti yang sedikit

      D   zat makanan yang diperlukan dalam kuantiti yang banyak        

 

3    Fungsi mikronutrien adalah untuk …………..

      A   membekal tenaga untuk tubuh badan.

      B   membina tisu dan membaiki tisu yang rosak

      C   mempertahankan badan daripada serangan penyakit

      D   menjadi pelarut bagi sesetengah vitamin dan memanaskan badan.         

 

4   Sesuatu makanan yang mengandungi unsur-unsur karbon, hidrogen, oksigen dan

      nitrogen dikelaskan dalam kumpulan

A        lemak

B        protein

C        vitamin

D        karbohidrat.                                                                                             

 

5   Karbohidrat diperlukan oleh badan untuk

      A   membekalkan tenaga

      B   meningkatkan tumbesaran

      C   menguatkan gigi dan tulang

      D   melawan serangan penyakit                                                               

 

 

6   Kumpulan makanan yang  membekalkan karbohidrat ialah

     A    nasi, roti dan ubi kentang.

     B    ikan, daging dan ubi kentang

     C    mentega, susu , keju dan coklat

     D    nasi, daging dan sayur-sayuran.                                                    

 

7   Daging, ikan dan kekacang merupakan sumber makanan dalam kelas protein.        

     Kekurangan protein menyebabkan penyakit ..............

A         skurvi

B         anemia

C         beri-beri

D         kwashiorkor     

                                                                                       

8   Lemak dapat bertindak sebagai pembekal tenaga kepada badan. Berikut merupakan   

     fungsi lemak kepada badan kecuali 

A         pelarut vitamin dan hormon

B         bertindak sebagai penebat haba

C         melindungi jantung dan ginjal

D         menyediakan kolesterol yang banyak kepada badan.                                                          

 

 

 

 

 

9   Badan manusia memerlukan vitamin dalam kuantiti yang kecil sahaja. Apakah fungsi  

     vitamin kepada badan?

A      Membekalkan tenaga.

B       Mengawal suhu badan                                                                    

C       Menghasilkan sel darah

D      Mengekalkan kesihatan badan

 

10  Hati, tomato dan sayuran hijau mengandungi vitamin K. Apakah kepentingan    

      vitamin K kepada badan?          

A      Mengawal suhu badan

B       Menjaga kesihatan kulit

C       Menjaga sistem pembiakan

D      Membantu pembekuan darah                                                                  

 

11  Minyak ikan, minyak sayur dan cahaya matahari mengandungi vitamin D.     

      Kekurangan vitamin D dalam badan boleh menyebabkan ............                    

A      kemandulan

B       rabun malam

C       darah sukar membeku

D      penyakit riket dan osteoporosis                                                                                 

 

12   Kekurangan vitamin C dalam badan boleh menyebabkan penyakit skurvi iaitu     

       pendarahan gusi. Apakah jenis makanan yang mengandungi vitamin C ?

A      susu

B       telur

C       buah limau

D      hati haiwan                                                                                             

 

 

 

 

PENGURUSAN KONFLIK

 

1    Antara berikut, yang manakah BUKAN kesan stres ?

      A   Selera makan meningkat

      B   Sakit kepala dan sukar tidur

      C   Degupan jantung meningkat

      D   Perasaan risau, bimbang, gelisah dan cepat marah.

 

2   Apakah nama lain bagi stres tahap ketegangan sederhana yang bersifat positif ?

     A   Ritress

     B   Eustress

     C   Protress

     D   Distress

 

3   Antara berikut, yang manakah BUKAN kaedah mengatasi stres?

     A   Merehatkan diri dengan secukupnya

     B   Mengelak berjumpa dengan orang lain

     C   Melakukan aktiviti riadah dan bersukan

     D   Mengendalikan masa secara berkesan dan bijaksana.

 

 

PENYALAHGUNAAN BAHAN

 

1   Antara berikut, yang manakah BUKAN kesan dadah terhadap tubuh individu ?

     A   Menyebabkan ketagihan

     B   Mengganggu sistem otak dan saraf

     C   Memudahkan tubuh mendapat penyakit

     D   Menyebabkan individu kehilangan kawan-kawan

 

 

 

2   Kenapakah berlakunya ketagihan ?

     A   Dadah sejenis bahan yang seronok untuk diambil

     B   Dadah akan membantu penagih melupakan masalah mereka

     C   Dadah mempengaruhi badan untuk mengambilnya berulang kali.

     D   Dadah perlu bagi membolehkan proses fisiologi badan berjalan saperti biasa.

 

3    Antara berikut, yang manakah kumpulan dadah ?

      I   Opiat

      II  Panadol

      III Depresen

      IV Canabinoid

      A   I, II dan III

      B   I, II dan IV

      C   I, III dan IV

      D   II, III dan IV

 

4   Apakah yang dimaksudkan dengan `gejala tarikan’ ?

     A   Badan ketagihan kepada dadah

     B   Badan menerima kesan buruk daripada dadah

     C   Badan meningkatkan daya tahan ke atas dadah yang diambil

     D   Badan terganggu proses fisiologinya akibat dihentikan pengambilan dadah    

         

5   Berikut ialah penyakit-penyakit akibat penagihan dadah, kecuali

     A   Mandul

     B   Sakit perut                                          

     C   Kancing gigi                                       

     D   Kencing manis

 

 

 

 

6  Apakah kesan penagihan dadah terhadap keluarga ?

     I    Rumah tangga menjadi porak peranda

     II   Mencemarkan maruah dan nama baik keluarga

     III  Hubungan mesra antara ahli keluarga akan terjejas

     IV  Penyakit yang dihidapi akan dijangkiti kepada ahli keluarga yang lain

     A   I, II dan III

     B   I, II dan IV

     C   I, III dan IV

     D   II, III dan IV

 

7   Bagaimanakah cara bagi mengelakkan diri daripada terlibat dengan gejala dadah ?

     I    Mendapat didikan agama

     II   Bergaul dengan sesiapa sahaja.

     III  Tidak mencuba dadah ataupun rokok

     IV  Merapatkan hubungan dengan ahli keluarga

     A   I, II dan III

     B   I, II dan IV

     C   I, III dan IV

     D   II, III dan IV

 

8   Apakah yang dimaksudkan dengan penyalahgunaan dadah ?

     A   Mengambil dadah dalam kuantiti yang banyak

     B   Mengambil dadah dalam kekerapan yang tinggi

     C   Mengambil dadah sehingga menyebabkan khayal

     D   Mengambil dadah atau ubat-ubatan bukan untuk tujuan perubatan.

 

9        Seseorang individu boleh mencegah penyalahgunaan dadah dengan cara

I     tidak merokok

II   tidak bergaul dengan penagih dadah

III  tidak mengamalkan pemakanan seimbang

IV  tidak mencuba sebarang jenis dadah atau bahan terlarang

A         I, II dan III

B    I, II dan IV

C    I, III dan IV

D         II, III dan IV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               :           SOALAN PJPK TINGKATAN 2

Tunjang           :           KEBERSIHAN DAN KESELAMATAN PERSEKITARAN

 

  1. Mangsa dera, khasnya kanak-kanak lebih mudah terjebak dalam gejala

A   bohsia, lepak, pelacuran,  rogol dan gangsterisme

B   bohsia, lepak, seks bebas, dadah dan gangsterisme

C   bohsia, vandalisme, pelacuran, dadah dan gangsterisme

D   bohsia, lepak, seks bebas, vandalisme dan gangsterisme

 

  1. Akta Perlindungan Kanak-kanak 2001 digubal untuk

I    melindungi keselamatan mereka

II   memberi pendidikan dan kasih sayang

III mencegah penglibatan dalam sosial negatif

IV  memastikan mereka mendapat perhatian sewajarnya

A  I, II dan III

B  I, II dan IV

C  I, III dan IV

D  II, III, dan IV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1. Fakta di atas merujuk kepada fungsi Akta Perlindungan Kanak-kanak 2001

X mewakili

A.  mengurangkan kesan masalah sosial

B.  memberikan penjagaan dan perlindungan sempurna

C.  mencegah pengabaian dan kehilangan kanak-kanak

D.  memberi perlindungan untuk keselamatan kanak-kanak

 

  1. “Amir sering bersendirian, murung, bertubuh kurus dan kulitnya terdapat sedikit tanda kemerahan dan kebiruan.”

Penderaan jenis apakah yang dialami oleh Amir

A.  Penderaan emosi, pengabaian dan buruh kanak-kanak

B.  Penderaan mental , pengabaian dan penganiayaan fizikal

C.   Penderaan mental dan emosi, pengabaian dan buruh kanak-kanakl

            D.   Penderaan mental dan emosi, pengabaian dan penganiayaan fizikal

 

  1. Kesan Pornografi dan psikologi yang dialami mangsa dera disebabkan oleh

I     dilacurkan

II    tragedi rogol

III   dipukul dan dicekik

IV   trauma sumbang mahram

A  I, II dan III

B  I, II dan IV

C  I, III dan IV

D  II, III, dan IV

 

  1. Penganiayaan fizikal, mental dan emosi, seks, ____________ dan _________ adalah bentuk penderaan yang biasa dialami oleh kanak-kanak

A   ancaman dan ugutan

B   pengabaian dan ancaman

C   ancaman dan buruh kanak-kanak

D   pengabaian dan buruh kanak-kanak

 

  1. Artikel 32 menyentuh mengenai

A  Tindakan undang-undang terhadap pendera

B  Tanggungjawab penjaga terhadap kanak-kanak

C   Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak, PBB

D    Konvensyen Hak Penjagaan dan Perlindungan Kanak-kanak

 

  1. Agensi yang mengendalikan kes penaniayaan kanak-kanak terdiri daripada Polis Di Raja Malaysia, Kementerian Kesihatan, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan _______.

A  Badan Bukan Kerajaan

B  Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu

C  Persatuan Perlindungan Kanak-kanak

D  Pertubuhan Keselamatan Kanak-kanak Sedunia

 

  1. Pernyataan di bawah adalah mengenai sikap Ali.

 

*  tidak suka bersosialisasi

*  sesekali bertindak ganas

*  menagih dadah

*  ponteng sekolah.

 

Ali sebenarnya mengalami kesan penderaan

A   Penderaan Emosi

B   Penderaan Sosial

C   Penderaan Psikologi

D   Penderaan Fizikal dan Mental

 

 

 

 

  1. “Tumbesaran terjejas, badan kurus, dan gejala vandalisme.”

Golongan ini mengalami penderaan jenis

A   Fizikal dan mental

B   Fizikal dan pengabaian kanak-kanak

C   Buruh kanak-kanak dan mental

D   Buruh kanak-kanak dan emosi

 

 

pertolongan cemas

 

  1. Rawatan TOTAPS selepas _______ tidak memberi kesan.

A.    EAR

B.     CPR

C.     RICE

D.    DRABC

 

  1. Dalam usaha memberi rawatan bantu mula, kita perlu mematuhi

A.    Prinsip bantu mula

B.     Prosedur bantu mula

C.     Perlakuan bantu mula

D.    Pemulihan bantu mula

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soalan 3 hingga 7

Padankan prinsip dengan skema perlakuan

 

Soalan

Prinsip

 

 

Lakuan

3

Danger

 

A

-  Periksa dan dengar bunyi 

    pernafasan

-  Lihat pergerakan dada

4

Airways

 

B

-  periksa bahagian karotid

    atau radial

5

Breathing

 

C

-  Pastikan situasi selamat

6

Circulation

 

D

-  Pastikan salur pernafasan

    Tidak tersekat

 

 

T          =          Talk

O         =          Observe

T          =          Touch

A         =          Active

P          =          Passive

S          =          Skills

 

  1. TOTAPS adalah satu kaedah membuat penilaian tehadap kecederaan mangsa setelah menerima rawatan awal.  Jika kecederaan pada bahagian bahu apakah yang dimaksudkan dengan P=Passive

A   mangsa hanya dapat menggerakan kurang sepertiga bahagian yang

      cedera

B   mangsa hanya dapat menggerakan kurang separuh bahagian yang cedeera

C   mangsa hanya dapat menggerakan kurang duapertiga bahagian yang cedera

D   mangsa hanya dapat menggerakan kurang sepenuhnya bahagian yang cedera

 

 

 

SKEMA JAWAPAN PJPK TINGKATAN 2

 

 

BAB 1 :  KECERGASAN

 

1          D                     21        B                     41        D                     61        B

2          C                     22        D                     42        D                     62        D

3          A                     23        C                     43        A                     63        B

4          D                     24        B                     44        A                     64        D

5          A                     25        C                     45        C                     65        D

6          A                     26        B                     46        C                     66        D        

7          B                     27        C                     47        B                     67        A        

8          D                     28        D                     48        B                     68        D

9          D                     29        A                     49        D                     69        A

10        C                     30        A                     50        B                     70        A

11        D                     31        B                     51        D                     71        B

12        A                     32        C                     52        C                     72        A

13        B                     33        C                     53        D                     73        D

14        C                     34        D                     54        B                     74        D

15        C                     35        A                     55        B                     75        C

16        D                     36        A                     56        A                     76        C        

17        A                     37        D                     57        D                     77        A

18        A                     38        B                     58        D                     78        C

19        C                     39        B                     59        D                     79        D

20        A                     40        A                     60        C                    

 

 

 

BAB 2 :  KEMAHIRAN

 

2.1 Permainan :

 

Bola Baling

1          B                     5          A

2          D                     6          D

3          C                     7          B

4          C                     8          D

 

Badminton

            1          A                     5          C

2          A                                 B

3          D                     7          A

4          D

 

 

2.2 Olahraga :

            Merejam Lembing

            1          C

2          B

3          C

4          C

5          A

 

Lari Berganti-ganti

            1          B

2          C

3          B

4          A

5          A

6          D

7          B

8          A

 

2.3 Pndidikan Pergerakan

 

            1          D                     11        A

2          D                     12        D

3          C                     13        A

4          C                     14        B

5          B                     15        D

6          C                     16        B

7          A                     17        D

8          A                     18        D

9          D                     19        A

10        C                     20        D

 

 

2.4 Rekeasi  & Kesenggangan

 

            1          D

2          B

3          A

4          B

5          D

6          B

7          C

8          D

9          D

10        B

 

 

BAB 3  : KESUKANAN

            1          B

2          D

3          C

4          A

5          D

6          A

7          A

8          C

9          D

10        D

11        B

12        C

13        B

 

 

BAB 4 :  KESELAMATAN DIRI & KELUARGA

 

1          C                     11        D                    

2          D                     12        C                    

3          C                     13        A                    

4          B                     14        D                    

5          C                     15        D                    

6          C                     16        C                                

7          D                     17        C                                

8          D                     18        D                    

9          C                     19        D                    

10        D                     20        A                    

 

 

BAB 5 GAYA HIDUP SIHAT

Pemakanan

  1. B
  2. D
  3. C
  4. B
  5. A
  6. A
  7. D
  8. B
  9. D
  10. D
  11. D
  12. C

 

 

Pengurusan konflik

 

1.      A

2.      B

3.      B

 

Penyalahgunaan bahan

 

1.      D

2.      D

3.      C

4.      D

5.      D

6.      A

7.      C

8.      D

9.      B

 

 

BAB 6 : KEBERSIHAN & KESELAMATAN PERSEKITARAN

 

Akta dan undang-undang

            1          B

2          C

3          D

4          D

5          B

6          D

7          C

8          C

9          B

10        B

 

Pertolongan Cemas

            1          D

2          A

3          C

4          D

5          A

6          B

7          A

No comments:

Post a Comment

POPULAR POST