Terima Kasih atas sumbangan bahan dalam blog ini. Ada yang saya creditkan pada penyumbang dan ada juga yang tidak diketahui siapa penyumbangnya..

Friday, August 28, 2020

SOALAN PJPK TINGKATAN 3

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

 

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : KECERGASAN

 

1   Apakah  fungsi jantung ?

 A   Mengepam darah melalui sistem otot badan

 B   Membekalkan oksigen kepada sistem kardiovaskular

 C   Membekalkan glukosa kepada sistem perkumuhan badan.

 D   Mengepam darah melalui sistem peredaran pulmonari dan sistemik

 

2   Daya tahan kardiovaskular ialah keupayaan sistem kardiovaskular mengedar darah

     beroksigen ke otot-otot dan membawa keluar bahan kumuh dari otot.

 

     Sistem kardiovaskular terdiri daripada

 

 A   ginjal, perut dan jantung.

 B   limfa, pankreas dan jantung

 C   rangkaian arteri dan vena, usus dan perut

 D   jantung, paru-paru dan rangkaian arteri dan vena

 

4   Aktiviti aerobik berupaya meningkatkan daya tahan kardiovaskular, contohnya ……...

   A   larian pecut

  B   bangkit tubi

  C   kilas pinggang

  D   lompat tali untuk jantung 

 

8   Apakah yang dimaksudkan dengan kuasa ?

   A   Keupayaan individu melakukan pergerakan yang pantas dengan daya yang

        maksimun

  B   Keupayaan individu melakukan pergerakan yang pantas dengan daya yang

        minimum

  C   Keupayaan individu melakukan pergerakan yang berterusan dengan daya yang

        maksimun

  D   Keupayaan individu melakukan pergerakan yang berterusan dengan daya yang

        minimum

 

 10   Apakah komponen kecergasan yang diperkembangkan oleh latihan lari jarak jauh?

    A   Kepantasan

   B   Kelenturan

   C   Kekuatan otot

   D   Kepantasan Daya tahan kardiovaskular

 

13   Aktiviti tekan tubi bertujuan menguji

 A   kelenturan

 B   imbangan

 C   daya tahan otot

 D   daya tahan kardiovaskular

 

 

 Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : PERMAINAN - BOLA TAMPAR

 

  1. Susun atur pemain bola tampar adalah mengikut strategi pasukan yang berputar untuk melakukan servis mengikut

 A.    arah jam

B.     lawan jam

C.     sesuka hati

D.    arahan jurulatih

 

  1. Siapakah pemain “libero” ?

 I     Boleh melakukan servis

I.       Boleh melakukan halangan

II.    Bertindak dibarisan belakang

III. Bertindak sebagai pertahanan

 

A.    I  dan II

B.     II dan III

C.     III dan IV

D.    I dan IV

 

       9.  Menyangga amat penting dalam bola tampar untuk

 A.    mengawal bola

B.     mematikan bola

C.     melakukan rejaman

D.    menghantar bola kepada lawan

 

11. Semasa perlawanan berjalan untuk satu set, ‘time out’ boleh diambil sebanyak __

kali bagi setiap satu pasukan.

 A.    1

B.     2

C.     3

D.    4

 

 

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : PERMAINAN  -  SOFBOL

 

 

 

Soalan 2 dan 3 adalah berdasarkan kenyataan dibawah

 

                              home plate

      pitcher plate

 

  1. Dua alat di atas adalah antara peralatan penting dalam permainan sofbol. Apakah

kegunaan  pitcher plate”

 

A.    Tempat melakukan pukulan

B.     Tempat melakukan lemparan

C.     Tempat melakukan lontaran

D.    Tempat melakukan tampanan

 

  1. Apakah fungsi “home plate” dalam permainan sofbol

 

A.    Tapak memulakan “run”

B.     Tapak mendapat “strike”

C.     Tapak melakukan “pitching”

D.    Tapak memperolehi “run”    

 

 

 

  1. Siapakah yang wajib memakai topi keselamatan dalam permainan sotbol

 

A.    Pemukul

B.     Pemukul dan pemukul “on deck”

C.     Pemukul,pemukul “on deck”, “base runner”

D.    Pemukul,pemukul “on deck”, “base runner”dan “catcher”

 

 

 

  1. Glove catcher juga dikenali sebagai

 

A.    Glove Kitt

B.     Glove Litt

C.     Glove Mitt

D.    Glove Nitt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Soalan 6 berdasarkan penyataan dibawah

 

Posisi

Fungsi/Peranan

P

   Melempar bola kepada pemukul

   memandang bola yang ditampan

Q

·         Memadang bola yang dipukul ke sebelah kanan “diamond”

·         Mematikan pemain yang yang berlari ke base pertama

·         Mengawal bola yang ditampan

R

·         Membantu pemain base kedua dan ketiga

·         Memadang bola yang dipukul ke sebelah kiri diamond

S

·         Membantu pemain base kedua dan base ketiga

·         Menangkap bola di bahagian kiri kawasan

 

  1. Merujuk kepada penyataan di atas, pemain di posisi manakah  yang digolongkan  dalam kumpulan  pemadang luar

 

A.    P

B.     Q

C.     R

D.    S

 

  1.  Jumlah pemain bagi permainan sofbol adalah

 

A.    6 orang

B.     7 orang

C.     8 orang

D.    9 orang

 

 

 

 

  1. Apakah dua kemahiran asas semasa memadang dalam permainan sofbol.

 

A.    Memukul dan menampan

B.     Menyambut dan membaling

C.     Melempar dan membaling

D.    Memukuldan larian base

 

     9

■ Windmill

  sling shot

 

      X

 

            Rajah di atas merujuk  kepada kemahiran X dalam pemainan softball iaitu ;

 

A.    Kemahiran memukul

B.     Kemahiran menampan

C.     Kemahiran melempar

D.    Kemahiran membaling

 

     10  Dalam permainan sofbol giliran pasukan memukul dan memadang akan bertukar    

           setelah tiga orang pemain pasukan pemukul dimatikan. Kenyataan itu merujuk       

           kepada

 

    A  Run

          B  Tag

          C  Strike

          D  Inning

 

 

 

 

 

11   Pemukul akan terkeluar atau dikira “mati” jika

 

       A   Mendapat tiga larian bes

       B   Mendapat tiga strike

       C   Mendapat empat ball

       D   Mencecah base sebelum di tag

 

Soalan 12   sila rujuk gambar di bawah.

 

12  Apakah jenis gaya meluncur yang ditunjukkan dalam gambar di atas.

 

      A   Luncur pop-up

      B   Luncur mencangkuk

      C   Luncur kepala dulu

      D   Luncur kaki bengkok

 

 

 

 

 

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : OLAHRAGA  - LUMBA JALAN KAKI

 

 

 

2   Bagaimanakah cara untuk mengatasi masalah kedua-dua kaki tidak menyentuh bumi

     dalam acara lumba jalan kaki ?

A   Pastikan lutut kaki hadapan diluruskan

B   Bergerak atau melangkah di atas satu garisan lurus

C   Tegangkan otot belakang badan dan otot abdominal

D   Pastikan bahu dan tangan tidak diangkat atau diayun terlalu tinggi.

 

3   Yang manakah simbol yang digunakan bagi atlet jalankaki yang melakukan kesalahan

     lutut bengkok?



 
 

A 



V

 
 

B



 ~

 
 

C



S

 
 

D

 

 

 

 

4   Jurulatih lumba jalan kaki menghadapi masalah atlet berjalan terlampau condong ke

     belakang.  Bagaimanakah tindakan jurulatih untuk mengatasinya ?

A   Pastikan lutut kaki hadapan diluruskan

B   Pastikan atlet tersebut bergerak di atas satu garisan lurus

C   Pastikan otot belakang badan dan otot abdominal ditegangkan.

D   Pastikan bahu dan tangan tidak diangkat atau diayun terlalu tinggi

  

 

 

 

 

 

 

 

7   Dalam pertandingan lumba jalan kaki, berapakah jumlah amaran akan diberi sebelum

     penyertaan dibatalkan ?

A   Satu kali

B   Dua kali

C   Tiga kali

D   Empat Kali

 

8   Apakah tujuan berjalan di atas garisan lurus dalam latihan ansur maju lumba         

     jalan kaki ?

A   Membentuk putaran pinggul yang betul

B   Membentuk dan meningkatkan kekuatan daya tolakan kaki belakang

C   Membentuk dan meningkatkan fleksibiliti bahagian bahu dan pinggul

D   Mengadaptasikan teknik yang dipelajari dengan pelbagai tahap kelajuan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : OLAHRAGA  - LEMPAR CAKERA

 

 

 

1        Fasa manakah keadaan badan berada dalam posisi kuasa (power position) dalam acara lempar cakera ?

A.  Fasa putaran

B.  Fasa ikut lajak

C.  Fasa lemparan

D.  Fasa persediaan

 

2        Jari yang terakhir menyentuh cakera selepas fasa lemparan ialah

A   jari hantu

B   jari manis

C   jari telunjuk

D   jari kelingking

 

3        Antara berikut, yang manakah pergerakan cakera yang betul ?

A   Kaku

B   Statik

C   Melawan arah jam

D   Mengikut arah jam.

 

 

 

 

4        Apakah faktor-faktor yang menentukan jarak lemparan cakera ?

I   Kelajuan

II  Ketinggian atlet

III Sudut pelepasan

IV Teknik pegangan cakera

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV.

 

5        Berapakah masa yang diperuntukkan untuk melakukan lemparan cakera selepas sahaja masuk ke dalam bulatan melempar ?

A   30 saat

B   60 saat

C   90 saat

D   120 saat

 

6        Lemparan cakera dibatalkan apabila

I    cakera tidak berputar

II   cakera jatuh di luar kawasan sektor

III atlet keluar dari bulatan sebelum cakera menyentuh tanah

IV atlet keluar dari bulatan melalui bahagian hadapan atau sisi

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV.

 



 

* ayun kaki bebas ke belakang

* mata pandang ke arah penerbangan cakera

* tukar kaki dengan pantas selepas fasa lemparan

* fleksi lutut kaki hadapan badan direndahkan untuk 

   merendahkan pusat graviti

 

 
 

 

 

 


       

           

 

 

 

      8   Aktiviti di atas terdapat dalam

A.    fasa lemparan

B.     fasa putaran

C.     fasa ikut lajak

D.    fasa persediaan.

 

9   Dalam kejohanan olahraga peringkat negeri, cakera 1.0 kg digunakan untuk 

      kategori umur

I   lelaki bawah 18 tahun

II  lelaki bawah 15 tahun

III perempuan bawah 18 tahun

            IV perempuan bawah 15 tahun

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : PENDIDIKAN PERGERAKAN

 

Gimnastik Artistik

 

1        Pergerakan berguling dan berpusing dalam gimnastik artistik tergolong dalam kemahiran pola pergerakan

 

A   Pendaratan

B   Hemburan

C   Statik gerak edar

D   Ayunan dan putaran

 

2        Ritma dan turutan putar roda dalam gimnastik artistik ialah

 

I      Kaki-kaki

            II     Kaki-tangan

            III   Tangan-tangan

            IV   Kaki-kaki

        

           A   I dan II

           B   I , II dan III

           C   I , III dan IV

           D   I , II , III  dan IV

 

 

 

 

 

 

 

3        Teknik pada kemahiran putaran roda ialah

 

I   Berdiri tegak tangan lurus

           II   Langkah sebelah kaki ke hadapan dalam kedudukan lunge.  Condongkan bahu 

                 ke sisi arah pergerakan. 

          III   Letak tangan kiri kemudian tangan kanan di lantai.  Kaki tendangan diangkat 

                 lurus diikuti kaki mendahului, sehingga ke kedudukan dirian tangan.  

                 Kangkangkan kaki.

          IV   Mendarat di atas kaki tendangan, diikuti dengan kaki berikutnya dalam

                 kedudukan lunge.

         

           A   I dan II

           B   I , II dan III

           C   I , III dan I

           D   I , II , III  dan IV

 

4        Postur, form kemahiran dan penjajaran adalah penilaian dalam

 

A   Gimnastik Pendidikan

B   Gimnastik Irama

C   Gimnastik Artistik

D   Pendidikan Kreatif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Gimnastik Irama

 

     5     Gimnastik artistik dipersembahkan dalam bentuk rangkaian pergerakan. 

            Rangkaian pergerakan ini seharusnya merangkumi

         

           A   Satu pola pergerakan

           B   Dua pola pergerakan yang sama

           C   Tiga pola pergerakan yang sama

           D   Beberapa pola pergerakan yang berlainan

 

6        Antara ciri-ciri pergerakan gimrama yang baik ialah

 

I      Jari kaki dilunjurkan

            II     Dagu didongakkan sedikit

            III   Tangan bebas terkawal

            IV   Kaki di kuak keluar

        

          A   I dan II

          B   I, II dan III

          C   II , III dan IV

          D   I, II, III dan IV

 

7        Waltz ialah langkah gerak edar dalam

 

A   Gimnastik pendidikan

B   Gimnastik irama

C   Gimnastik artistik

            D   Pergerakan kreatif

 

 

 

8        Apakah kebaikan yang di perolehi daripada aktiviti gimrama dalam aspek efektif?

 

A   Peningkatan daya tumpuan

B   Pembentukan postur yang baik

C   Penghargaan kepada pergerakan yang estetik

D   Peningkatan kecergasan fizikal dan kemahiran motor

 

9        Pakaian dan alatan yang digunakan dalam pertandingan gimrama perlu mengikut Code Of Points yang ditetapkan oleh Persekutuan Gimnastik Antarabangsa atau FIG. Berapakah tempoh persembahan untuk peserta individu?

 

A  60 hingga  70 saat

B  60 hingga   80 saat

C  60 hingga   90 saat

D  60 hingga  100 saat

 

10    “ Langkah gerak edar ini adalah langkah tarian yang asas dan sekata dengan penekanan pada pergerakan  keempat dan boleh dilakukan pada semua arah.  Langkah ini terdiri daripada tiga langkah berjalan diikuti dengan satu langkah ketingting atau lompatan “. 

 

      Apakah nama gerak edar diatas ?

    

      A   Langkah Waltz

      B   Langkah Schottische

      C   Langkah Silang

      D   Langkah Skip

 

 

 

 

  Gimnastik Pendidikan

 

11      Pergerakan yang dilakukan biasanya berkaitan dengan disituasi kehidupan 

         seharian.  Kita bebas melakukan sebarang pergerakan mengikut kreativiti dan

         kemampuan sendiri”

               Apakah  pergerakan yang ada kaitan dengan  pernyataan diatas.

 

A   Gimnastik irama

B   Gimnastik artistik

            C   Pergerakan kreatif

            D   Gimnastik Pendidikan 

 

12    Pergerakan Staccato ?

 

A   Pergerakan ini dilakukan dalam tempoh yang panjang. 

      Pembebasan tenaga adalah tetap dan berterusan

B   Pergerakan ini bergegar atau mengigil.  Kualiti pergerakan ini menjadi lebih

      jelas dengan membayangkan kita adalah sebuah jam loceng yang sedang 

      berbunyi.

C   Pergerakan ini membabitkan pembebasan tenaga yang banyak dalam tempoh

      masa yang pendek.  Pergerakan ini adalah cepat, tajam, bertenaga dan agak

      berat.

D   Pergerakan ini terputus-putus, tajam,cepat dan ringan yang melibatkan 

      penggunaan tenaga yang banyak dalam tempoh yang singkat.

 

 

 

 

 

 

 

  13    Apakah kebaikan yang di perolehi daripada aktiviti gimnastik pendidikan 

          dalam aspek fizikal?

 

    A   Peningkatan daya tumpuan   

    B   Pembentukan postur yang baik

    C   Penghargaan kepada pergerakan yang estetik

    D   Peningkatan kecergasan fizikal dan kemahiran motor

  

 14      Aspek keselamatan yang perlu di patuhi semasa menjalani latihan gimnastik

      pendidikan di sekolah .  Antara berikut yang manakah patut dipatuhi sebelum 

      melakukan  aktiviti ?

 

A    Memakai pakaian yang sesuai

B    Melakukan aktiviti menyejukkan badan

            C    Melakukan akitviti memanaskan badan

D    Meneroka pelbagai pergerakan yang sesuai dengan arahan

 

 

     Pergerakan Kreatif

 

15          Faedah yang di perolehi daripada  pendidikan kreatif adalah

  

    A   Penyelisaian masalah pergerakan dengan cara berkumpulan 

    B   Perkembangan kesedaran badan dan konsep kendiri yang negatif 

    C   Perkembangan kemahiran pembelajaran fizikal

    D   Peningkatan tahap kecergasan, koordinasi, ketangkasan, daya tahan dan

          kekuatan

 

 

 

 

16          Berikut merupakan aspek keselamatan yang perlu di ambil kira dalam melakukan aktiviti pergerakan kreatif iaitu

 

I     Melakukan akitviti mengikut kemampuan

            II    Memastikan tempat aktiviti bebas daripada bahaya

            III   Mematuhi arahan dan panduan guru

            IV   Memakai pakaian dan kasut yang sesuai

       

         A   I , II dan III

         B   I , II dan IV

         C   II , III dan IV

         D   I ,II , III dan IV

 

17          Apakah tema-tema yang terdapat dalam pergerakan kreatif

        

          I      Kesedaran beban         

          II    Transisi lapan daya asas

          III   Kesedaran bentuk-bentuk pergerakan

          IV   Ritma-ritma berkaitan dengan pekerjaan

          

            A  I , II dan III

            B  I , II dan IV

            C  I , III dan IV

            D  II , III dan IV

 

 

 

 

 

 

18          Transisi dari lakuan daya asas ke lakuan yang lain boleh membawa perubahan kepada

 

A   Cepat

B   Kawal-lambat

C   Serta-merta

D   Terputus-putus

 

19          Tema transisi lapan daya asas menerangkan tentang perubahan daripada satu lakuan daya asas kepada yang lain.  Perubahan ini di kawal oleh 3 aspek iaitu

 

A   Lemah, ketat, longgar

B   Lemah, ringan, bertenaga

C   Masa , aras , ringan

D   Masa , beban, ruang

 

20          Koreografi satu siri pergerakan yang menggabungkan corak

         lurus,melengkung,  zig zag dan bulat. Kamu boleh menggunakan bahagian  

         tubuh yang berlainan untuk membentuk corak di lantai dan awangan.

         Bagi menunjukkan mood dan perasaan yang berkaitan, dan menjadi lebih

         bermakna kita boleh

 

 I     Alat-alat genderang, atau rentak ritma

             II    Sorakan atau melagukan rentak pergerakan

             III   Langkah gerak edar Schottishe

             IV   Pola pergerakan pendaratan

         

            A   I dan II

            B   II dan III

            C   III dan IV

            D   I dan IV

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : REKREASI & KESENGGANGAN - MENJEJAK

 

 

1.   Apakah yang dimaksudkan dengan aktiviti menjejak?

 

      A.  Mengenalpasti persekitaran yang dilalui

      B.  Melatih dan menginterpertasi isyarat dan pandu arah

      C.  Pergerakan secara kumpulan merentasi kawasan hutan, bukit dan sungai

      D.  Merentas sesuatu kawasan dari titik permulaan hingga ke destinasi dituju

 

2.   Faedah yang diperolehi daripada aktiviti menjejak adalah seperti

 

      I        berkerjasama dalam kumpulan

      II      meningkatkan kemahiran sosial

      III     meningkatkan pencemaran alam sekitar

      IV     menikmati dan menghargai keindahan alam

 

      A.  I, II dan III

      B.  I, II dan IV

      C.  I, III dan IV

      D.  II, III dan IV

 

 

3.   Apakah kepentingan isyarat dan pandu arah dalam aktiviti menjejak ?

 

A.  Untuk keselamatan

B   Untuk memudahkan dan mempercepatkan perjalanan

C.  Untuk menentukan destinasi yang dituju dengan tepat

D.  Untuk memberitahu penjejak lain laluan yang dilalui dan menentukan arah perjalanan.

 

4.   Arah mata angin utama Timur, Barat, Utara dan Selatan boleh ditentukan berpandukan  unsur semula  jadi seperti

 

            I     bulan

            II   matahari

            III  bayang-bayang

IV  pasang surut air

 

A.  I, II dan III

B.  I, II dan IV

C.  I, III dan IV

      D.  II, III dan IV

           

5.   Peralatan seperti kompas, ponco, tali (10 meter) dan bekalan air adalah sesuai untuk aktiviti

 

      A.  berkayak

      B. abseiling

      C.  menjejak

      D.  perkhemahan

 

 

6.   Pilih padanan yang betul berdasarkan jawatan serta tugas dan tanggungjawab ahli kumpulan dalam aktiviti menjejak.

     

A.  Kecemasan-memberi amaran dan peralatan kepada ahli

      B.  Ketua kumpulan-mengendalikan keseluruhan pergerakan

      C.  Perintis jalan-menyediakan arah perjalanan seperti yang dirancang

      D.  Jurupandu arah-membuka dan memastikan laluan yang sesuai dan selamat

 

 

7.   Formasi pergerakan yang biasa digunakan dalam aktiviti menjejak adalah

I     sebaris

II   segi tiga

III  dua baris         

IV  berselerak

           

A.  I, II dan III

      B.  I, II dan IV

      C.  I, III dan IV

      D.  II, III dan IV

 

8.   Apakah tujuan isyarat kecemasan dalam aktiviti menjejak?

 

      A. Menyelamatkan nyawa

      B.  Menentukan arah perjalanan

      C.  Menjaga keselamatan persekitaran

      D.  Menarik perhatian pihak tertentu dengan isyarat kecemasan

 

9.   Bentuk pendidikan yang terdapat dalam aktiviti menjejak ialah

 

      A.  Pendidikan luar                      

B.  Pendidikan Konservasi          

      C.  Pendidikan kreatif

D.  Pendidikan pergerakan

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : KESUKANAN

 

1.   Penubuhan sesebuah persatuan sukan di peringkat sekolah mesti mendapat kebenaran dan berdaftar dengan

      A   pengetua

      B   guru penasihat

      C   Jabatan Pendidikan Daerah

      D   Jabatan Pendidikan Negeri

 

     Merancang dan melaksanakan aktiviti secara berkumpulan

  Mewujudkan peluang mengembangkan bakat dan potensi

  Menetapkan matlamat yang dipersetujui bersama

           


2.   Penyataan di atas merujuk kepada

A   perlembagaan persatuan

B   tujuan penubuhan persatuan sukan

C   langkah-langkah penubuhan persatuan sukan

D   peranan dan tanggungjawab jawatankuasa

 

3.   Kertas cadangan penubuhan persatuan sukan mengandungi       

 

I     nama persatuan

II   tujuan penubuhan

III  senarai belanjawan tahunan

IV  senarai jawatankuasa

 

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

 

      4.   Apakah agenda mesyuarat agung penubuhan persatuan sukan?

 

            I     Memilih ahli jawatankuasa

            II   Mengesahkan dokumen persatuan

            III  Merancang aktiviti tahunan persatuan

            IV  Menetapkan tarikh mesyuarat agung tahun berikutnya

 

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

5.   Antara yang berikut yang manakah peranan setiausaha persatuan?

 

A   Mempengerusikan mesyuarat

B   Memungut yuran persatuan

C   Merancang jadual pertandingan

D   Menguruskan semua hal surat-menyurat

 

     Mengurus hal-hal teknik sukan

  Merancang dan mengelola pertandingan

  Merancang jadual pertandingan


     

6.   Tanggungjawab jawatankuasa kecil di atas  merujuk kepada

 

A   kebajikan dan sosial

B   kemudahan dan peralatan

C   teknik dan pertandingan

D   pengadilan dan kepegawaian

 

7.   Pertandingan bola tampar akan diadakan secara liga. Berapakah bilangan perlawanan   yang akan dijalankan sekiranya terdapat 5 pasukan yang bertanding.

 

A   5

B   8

C   9

D   10

 

8.   Kerjaya ialah bidang pekerjaan yang menyumbang kepada

 

A   pendapatan tetap

B   pendapatan sampingan

C   pendapatan masa lapang

D   pendapatan tidak langsung

 

9.  Antara yang berikut yang manakah dikategorikan sebagai kerjaya dalam sukan?

 

I        Guru pendidikan jasmani

II      Atlet profesional

III     Jurulatih kecergasan

IV     Pengetua sekolah

 

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

 

 

 

10. Pengulas sukan merupakan contoh kerjaya sukan secara

 

A   langsung

B   tidak langsung

C   sambilan

D   sementara

 

11. Universiti awam manakah yang menawarkan pengajian peringkat ijazah dalam bidang sukan?

 

I     Universiti Malaya

II   Universiti Utara Malaysia

III  Universiti Putera Malaysia

IV  Universiti Pendidikan Sultan Ismail

 

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : KESIHATAN DIRI DAN KELUARGA

 

1.      Apakah faktor-faktor yang mempengaruhi pengambilan makanan secara berlebihan?

 

I     Ketinggian

II   Berat badan

III  Masa makan

IV  Saiz dan jenis hidangan

 

A   I dan II

B   II dan III

C   III dan IV

D   I dan IV

 

2.   Penyakit obesiti boleh meningkatkan risiko penyakit-penyakit serius seperti

 

A   skurvi

B   kanser

C   rabun malam

D   penyakit jantung koronari

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.   Antara keburukan seks sebelum kahwin ialah

 

I     mendapat pasangan

II   mendapat penyakit kronik

III  menjatuhkan maruah keluarga

IV  mengandung anak luar nikah

 

A   I dan II

B   II dan III

C   III dan IV

D   I dan IV

 

4.   Berikut yang manakah bukan kesan daripada amalan pemakanan yang berlebihan?

 

A   Strok

B   Kanser

C   Diabetes

D   Hipertensi

 

5.   Antara langkah-langkah untuk mengatasi masalah obesiti adalah seperti berikut

 

I     amalkan cara hidup aktif

II   amalkan pemakanan seimbang

III  amalkan makan satu jenis makanan dan snek

IV  amalkan sikap makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang

 

A   I,II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

6.   Selain daripada peningkatan penyakit yang serius, obesiti juga menyebabkan

 

A   menghasilkan banyak tenaga

B   meningkatkan kecergasan fizikal

C   menghalang peningkatan kecederaan

D   menghadkan keupayaan dalam aktiviti fizikal

 

7.   Pengambilan gula dalam makanan boleh dikurangkan dengan cara berikut

 

      I     unakan pemanis tiruan dalam pemakanan

      II   minum air kosong berbanding minuman manis

      III  makan buah-buahan segar berbanding buah-buahan yang ditinkan

      IV  gantikan gula dengan rempah ratus untuk menambahkan rasa semulajadi dalam masakan

 

      A   I, II dan III

      B   I, II dan IV

      C   I, III dan IV

      D   II, III dan IV

 

8.   Ciri-ciri umum individu yang mempunyai masalah makan berlebihan pada tahap yang                serius adalah seperti berikut

 

I     makan mengikut jadual

II   makan sehingga tersangat kenyang

III  makan dengan kadar lebih cepat daripada biasa

IV  makan dengan banyak walaupun tidak berasa lapar

A   I,II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

9.   Berikut yang manakah bukan cara-cara mengurangkan berat badan

 

A   Mengamalkan cara hidup aktif

B   Menetapkan matlamat untuk mengurangkan berat badan

C   Menentukan pengambilan karbohidrat dan lemak yang tinggi

D   Mengamalkan senaman tiga kali seminggu selama 20-30 minit

 

10.  Apakah yang dikatakan makanan seimbang?

 

A   Makanan mengandungi protein, karbohidrat dan vitamin    

B   Makanan mengandungi protein, karbohidrat dan garam mineral

C   Makanan mengandungi protein, lemak dan vitamin dalam kadar yang sesuai

D   Makanan mengandungi protein, karbohidrat, vitamin, garam mineral dan lemak  dalam kadar yang sesuai

 

11.  Apakah fungsi utama karbohidrat?

 

A   Membina sel-sel baru

B   Bertukar menjadi lemak

C   Membekalkan tenaga pada badan

D   Membebaskan gas karbondioksida

 

12.  Seseorang yang mengamalkan tabiat merokok akan menghadapi risiko penyakit

 

A   Jantung

B   Darah tinggi

C   Batu karang

D   Kencing manis

 

 

 

13.  Siapakah tonggak pembentukan keluarga?

 

I     Ibu

II   Ayah

III  Kakak

IV  Nenek

 

A   I dan II

B   II dan III

C   III dan IV

D   I dan IV

 

14.   Institusi keluarga boleh dikategorikan kepada dua iaitu

 

A   keluarga kecil dan keluarga besar

B   keluarga asas dan keluarga luas

C   keluarga kecil dan keluarga asas

D   keluarga luas dan keluarga besar

 

15.  Apakah maksud perkahwinan?

 

A   Keinginan untuk hidup berpasangan

B   Keinginan untuk membina keluarga bahagia

C   Ikatan yang dipersetujui oleh pasangan masing-masing

D   Ikatan yang sah antara lelaki dan perempuan mengikut hukum dan undang-undang yang ditetapkan

 

 

 

 

16.  Setiap ahli keluarga perlu berperanan dan bertanggungjawab bagi mewujudkan keluarga bahagia. Apakah peranan dan tanggungjawab sebagai anak?

 

I     Meringankan beban ibubapa

II   Memelihara dan menjaga ibu bapa

III  Menjaga kehormatan diri dan keluarga

IV  Mengurus dan menyediakan keperluan keluarga

 

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

17.   Berikut yang manakah bukan ciri sebuah keluarga bahagia.

 

A   menghindari aktiviti berkeluarga

B   mengimbangi kerjaya dan keluarga

C   mengamalkan kasih sayang dan kemesraan

D   mempunyai interaksi dan komunikasi efektif

 

18.  Antara berikut yang manakah bukan langkah-langkah pencegahan dan menghindari seks sebelum kahwin?

 

A   Mengamalkan pergaulan bebas

B   Menambahkan pengetahuan agama

C   Meningkatkan ilmu mempertahankan diri

D   Menambahkan pengetahuan tentang pendidikan seksualiti

 

 

 

 

19. Kebahagian rumah tangga boleh dikekalkan melalui…………………..

 

I     fahami serta ikuti ajaran agama

II   selesaikan masalah secara hormat

III  jangan bocorkan rahsia pasangan

      IV  menyerahkan tanggungjawab menjaga anak kepada isteri

 

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

20.  Jumlah tenaga yang dihasilkan oleh badan manusia diukur dalam nilai kalori

 atau……………

 

A               Gram (g)

B    Kilokalori (kcal)

C    Miligram (mg)

D               Kilogram (kg)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : GAYA HIDUP SIHAT

 PEMAKANAN

 

1   Kandungan kuantiti tenaga yang terkandung dalam makanan disukat dalam unit

 

     A   joule

     B   kalori

     C   kelvin

     D   kilogram.                                                                                                 

           

2   Keperluan pengambilan makanan bagi setiap individu adalah berbeza-beza.

     Faktor yang mempengaruhi pengambilan makanan adalah

 

     I     umur

    II    jantina

    III   aktiviti

    IV   saiz badan

 

    A   I, II dan III

    B   I, II dan IV

    C   I, III dan IV

    D   II, III dan IV                                                                                 

 

3  Dalam penyediaan diet harian, kita perlu memilih corak pemakanan yang baik.

    Antara  panduan yang bukan dijadikan rujukan  adalah

 

A   gizi seimbang

   B   mengikut selera

   C   piramid makanan

   D   saranan Pengambilan Makanan (RDA)                                        

4    Antara berikut adalah bukan  kebaikan menggunakan piramid makanan dan RDA

      sebagai panduan  pengambilan makanan adalah seperti berikut  

 

      A   mengurangkan masalah malnutrisi

      B   dapat mengurangkan stress dan tekanan

      C   seseorang individu mengambil makanan dalam kuantiti yang mencukupi

      D   menjadikan sesebuah negara produktif dan kos penjagaan kesihatan menurun.

                                                                                                                    

PENGURUSAN KONFLIK

 

1.   Kesan Eustres  antaranya

 

A   bertenaga

B   kekecewaan

C   kebimbangan

D   berasa tidak berguna.

 

2.   Tindakan yang mesti diambil bagi mengurangkan stres semasa peperiksaan

 

A   persiapan yang cukup

B   tersalah jadual peperiksaan

C   lewat tiba di tempat peperiksaan

D   tertinggal dokumen penting atau slip peperiksaan

 

3    Apakah tindakan yang tidak sepatutnya diambil dalam persediaan menghadapi            peperiksaan ?

 

A   Sediakan jadual ulang kaji

B   Tetapkan sasaran dan objektif

C   Makan berlebihan untuk dapatkan tenaga

D   Bincang topik yang sukar difahami dengan rakan.

4   Antara berikut, yang manakah bukan reaksi fisiologi terhadap stressor ?

 

A   Rasa mengantuk                       

B   Kadar nadi bertambah

C   Tekanan darah meningkat

            D   Meningkat gelombang otak

 

 5   Berikut bukan  strategi pengurusan stress

 

      A   bersenam

      B   pengasingan diri

      C   pengurusan masa

      D   mengamalkan pemakanan seimbang

 

 

 PENYALAHGUNAAN BAHAN

 

1    Apakah  antara tanda-tanda remaja telah terjebak dalam penagihan dadah ?

 

I    Kemerosotan disiplin

II   Semakin suka bergaul dengan rakan-rakan

III  Mudah naik angin jika kemahuannya tidak dipenuhi

IV  Suka meminjam wang atau mencuri barang-barang untuk dijual.

 

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

 

 

2   Faktor-faktor pencetus kepada pengambilan dadah ialah

 

I    tekanan jiwa

II   kurang pengetahuan

III  pengaruh rakan sebaya

IV  untuk cemerlang dalam peperiksaan

 

A   I, II dan III

B   I, II dan IV

C   I, III dan IV

D   II, III dan IV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tajuk               : SOALAN PJPK TINGKATAN 3

Tunjang           : KEBERSIHAN DAN KESELAMATAN PERSEKITARAN 

                          Keselamatan

 

 

1        Penyakit berjangkit boleh merebak secara langsung melalui _____________ .

 

A  hubungan seks, sentuhan dan udara

B  hubungan seks, minuman dan pakaian

C  perkongsian barangan, sentuhan dan udara

D  perkongsian barangan, hubungan seks dan sentuhan

 

2        Pengurusan penyakit berjangkit terdiri dari

 

I    virus

II   kulat

III  parasit

IV  bakteria

 

A  I, II dan III

B  I, II dan IV

C  I, III dan IV

D  II, III, dan IV

           

3        Keracunan makanan, Kolera, dan Tifiod adalah penyakit berjangkit yang boleh merebak ______________________ .

           

A  secara sentuhan

B  secara langsung

C  secara perkongsian

D  secara tidak langsung

 

·                     Pengisytiharan kawasan jangkitan

·                     Tapisan kesihatan di pintu masuk negara

·                     Melakukan pemeriksaan dengan kerap

·                     Menghalang kemasukan atau penghantaran mayat, organisma hidup atau bahan patogenik

           

4        Penyataan di atas berkaitan dengan.

 

A  Akta 342, Bahagian III, Seksyen 6 – 9

B  Akta 342  Bahagian IV, Seksyen 10 – 21

C  Akta 342, Bahagian V, Seksyen 22 – 29

D  Akta 342, Bahagian VI, Seksyen 30

 

Soalan 5 hingga 8

Jawapan di bawah merujuk kepada kepada fungsi mengikut peruntukan akta. Pilih padanan yang betul.

                       

            A   Kesalahan dan Penalti

            B   Jenis-jenis Penyakit Berjangkit

            C   Pencegahan Penyakit Berjangkit

            D   Pengawalan Penyakit Berjangkit

           

5        Akta 342, Bahagian III, Seksyen 6 – 9                      [           ]

 

6        Akta 342  Bahagian IV, Seksyen 10 – 21                  [           ]

 

7        Akta 342, Bahagian V, Seksyen 22 – 29                    [            ]

 

8        Akta 342, Bahagian VI, Seksyen 30                          [           ]

 

 

9        Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit 1988 adalah di bawah akta

 

A  312

B  322

C  332

D  342

 

Mayat              :           diperiksa

Premis             :           diarah tutup              

Peralatan         :           basmi kuman sebelum guna semula

 

10    Fakta di atas merujuk kepada :

 

A   Kesalahan dan Penalti

            B   Jenis-jenis Penyakit Berjangkit

            C   Pencegahan Penyakit Berjangkit

            D   Pengawalan Penyakit Berjangkit

 

11    Selain agensi tertentu, pelajar juga mempunyai tanggungjawab untuk membasmi penyakit berjangkit.  Pelajar boleh bertindak dengan cara berikut

 

I    menjaga kebersihan kawasan sekolah

II   mematuhi arahan kesihatan dan keselamatan

III  membuang sampah di tempat khas atau khusus

IV  menjadi agen penyampai imformasi kepada masyarakat

 

A  I, II dan III

B  I, II dan IV

C  I, III dan IV

D  II, III, dan IV

           

12    Fungsi utama Pusat Kawalan Penyakit Berjangkit (CDC) adalah seperti berikut:

 

I    mengkompaun meraka yang melanggar akta

II   mencegah kemasukan wabak dan mengawalnya

III  menjadi agen penyampai maklumat kepada umum

IV  menjalankan pendakwaan terhadap kesalahan mengikut peruntukan akta

 

A  I, II dan III

B  I, II dan IV

C  I, III dan IV

D  II, III, dan IV

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LAMPIRAN JAWAPAN

 

 

BAB 1 – KECERGASAN

 

1. A                                                              10. D

2. D                                                              11.C

3. D                                                              12. D  

4. D                                                              13. C

5. C                                                              14. B

6. C                                                              15. C

7. B                                                              16. D

8. A                                                             

9. D 

 

BAB 2 – KEMAHIRAN

 

BOLA TAMPAR

1. D                                                              7. C

   2. D                                                              8. C

   3.C                                                               9. A

4. A                                                              10. D

   5. B                                                              11. B

   6. A

 

SOFBOL

1. D                                                              7. D

   2. B                                                              8. B

   3. D                                                              9. C

4. D                                                              10. D

5. D                                                              11. B

6. D                                                              12. D

 

OLAHRAGA – LUMBA JALAN KAKI

1. C                                                                 5. C

2. A                                                                 6. A

3. A                                                                 7. C

4. C                                                                 8. A

 

OLAHRAGA – LEMPAR CAKERA

1. B                                                                 6. B                                                    

2. C                                                                 7. D

3. C                                                                 8. C

4. D                                                                 9. D

5. A

 

PENDIDIKAN PERGERAKAN

 

1. D                                                                 11. D

2. C                                                                 12. D

3. D                                                                 13. D

4. C                                                                 14. C

5. D                                                                 15. D

6. D                                                                 16. D  

7. B                                                                 17. D

8. C                                                                 18. C

9. C                                                                 19. D

10. B                                                               20. A

 

 

REKREASI- MENJEJAK

 

1. D                                                                 6. B

2. B                                                                 7. C

3. D                                                                 8. D

4. C                                                                 9. B

5. A

BAB 3 – KESUKANAN

 

1. A                                                                 11. C                                                  

2. B                                                                 12. D

3. B                                                                 13. B

4. A                                                                 14. A

5. D                                                                 15. C

6. C                                                                 16. B

7. D                                                                 17.

8. A

9. A

10. B

 

 

BAB 4 – KESIHATAN DIRI DAN KELUARGA

 

1. C                                                                 11. C

2. D                                                                 12. A

3. A                                                                 13. A

4. B                                                                 14. B

5. B                                                                 15. D

6. D                                                                 16. A

7. B                                                                 17. A

8. D                                                                 18. A

9. C                                                                 19. A

10. D                                                               20. B

 

 

BAB 5 – GAYA HIDUP SIHAT

 

PEMAKANAN

 

1. B                                                                 3. B

2. C                                                                 4. B

 

 

PENGURUSAN KONFLIK

 

1. A                                                                 4. A

2. A                                                                 5. B

3. C

 

PENYALAHGUNAAN BAHAN

 

1. C                                                                 2. A

 

BAB 6 – KEBERSIHAN DAN KESELAMATAN PERSEKITARAN

 

1. B                                                                 9.  C

2. C                                                                 10. A

3. A                                                                 11. D

4. D                                                                 12. C

5. A                                                                 13. A

6. D                                                                 14. C

7. A                                                                 15. A

8. B                                                                

 

 

No comments:

Post a Comment

POPULAR POST